Over mij


Gert Jan Hermus

 

Beschikbaar voor die ene prachtjob!

Ik sta te trappelen van ongeduld om mijn kennis en ervaring, maar ook mijn enthousiasme en creativiteit in te zetten. Aarzel niet om contact met me op te nemen; ik ben altijd geïnteresseerd in een kennismakingsgesprek!

Zeer ervaren manager – Klantgericht – Commercieel – Creatief – Sociaal – Breed georiënteerd – Communicatief in woord, schrift en beeld – Vernieuwend – Ondernemend – Maatschappelijk betrokken – Kwaliteitsbewust.

 

Achtergrond

Ik ben geboren in Zuid-Holland, maar getogen en gerijpt in Fryslân. Sinds 2008 woon ik met veel plezier met mijn gezin in Sneek (Súdwest-Fryslân). De Friese cultuur en historie liggen mij na aan het hart. Wat dat betreft beschouw ik mezelf als een Hollanner om Ynens, een Hollander met de Friezen.

Door de economische en juridische opleiding die ik heb gevolgd en de ervaring die ik heb opgedaan in verschillende managementfuncties in de Friese openbare bibliotheekwereld, mag je me best een generalist noemen.
Als manager ben ik het gewend om te denken in klantsegmentaties en heb klantgerichtheid hoog in het vaandel staan. Ik ben bekend met de lokale politieke verhoudingen en overheid en heb leiding gegeven aan veranderingsprocessen tijdens reorganisaties en fusies. Met veel plezier heb ik samen met architecten en aannemers bibliotheken verbouwd en gerestyled.

Ik ben nieuwsgierig en maatschappelijk betrokken en ik blijf graag op de hoogte van (de achtergronden van) het nieuws.
In mijn vrije tijd ga ik er graag op uit met mijn racefiets. In een groep of alleen, ik vind het allebei heerlijk. Wat ik niet onvermeld wil laten is dat ik de trotse eigenaar ben van vier fietselfstedenkruisjes. Ik voel me daardoor nét dat beetje Friezer!

Ik maak al zo’n vijfendertig jaar foto’s. Ik weet niet meer hoe, maar op mijn 17e kreeg ik mijn eerste analoge Practica spiegelreflexcamera in handen en ik was meteen verkocht. Mijn liefde voor dit prachtige medium is nooit meer overgegaan. Op een ander gedeelte van deze website kun je mijn werk bekijken en becommentariëren.

Nieuwe uitdaging

Kort maar krachtig: ik ben op zoek naar een interessante en uitdagende baan. Ik sta te trappelen van ongeduld om mijn kennis en ervaring, maar ook mijn enthousiasme en creativiteit aan te wenden voor die ene prachtjob!
Hoewel ik bijna mijn hele leven in de bibliotheekbranche heb gewerkt kijk ik uitdrukkelijk ook naar andere sectoren. Want ik denk dat ik mijn ‘bagage’ op heel veel plekken in kan zetten. Bijvoorbeeld:
Managementfuncties (zie mijn uitgebreide CV)
Accountmanagement (Als eindverantwoordelijk manager van een flink aantal openbare bibliotheken in zuidwest Fryslân heb ik ontelbare gesprekken en onderhandelingen gevoerd met vertegenwoordigers en accountmanagers uit allerlei branches. Ik weet dus uit eigen ervaring hoe een klant graag benaderd en behandeld wil worden en wat hij belangrijk vindt bij aanbestedingen. Ik kan die ervaring uitstekend gebruiken in een commerciële baan)
Projectmanagement
Interim-management
Creatieve functies (online ondernemen, schrijven, social media)

Maar laat je vooral niet door bovenstaande voorbeelden beperken. Ik sta open voor elke interessante suggestie. Aarzel dus niet om contact met me op te nemen; ik ben altijd geïnteresseerd in een kennismakingsgesprek!

info@gertjanhermus.nl
06 1344 0603 (ook WhatsApp)

 

Quotes

“Gert Jan Hermus is een ambitieuze generalist met oog voor detail met twintig jaar ervaring in verschillende managementfuncties in de Friese openbare bibliotheekwereld.”

“Zijn leiderschapsstijl laat zich het beste omschrijven als inspirerend, persoonlijk en resultaatgericht. Hij is het gewend om op verschillende niveaus te communiceren in woord en geschrift.”

“Hij onderhoudt een uitgebreid netwerk en is bekend met de lokale politieke en bestuurlijke verhoudingen. Heeft als eindverantwoordelijke leiding gegeven aan innovatie- en veranderingsprocessen waaronder een aantal reorganisaties en fusies.”

“Gert Jan is creatief, nieuwsgierig en hij houdt ervan om zijn kennis met anderen te delen.”

 

Beknopt Curriculum Vitae

Hieronder vind je mijn meest recente werkervaring. Mijn uitgebreide CV stuur ik je desgewenst graag toe.

Zeer ervaren manager – Klantgericht – Commercieel – Creatief – Sociaal – Breed georiënteerd –  Communicatief in woord, schrift en beeld – Vernieuwend – Ondernemend – Maatschappelijk betrokken – Heeft sterke affiniteit met online ondernemen.

 

Werkervaring

2013 tot april 2017
MANAGER BIBLIOTHEKEN SÚDWEST-FRYSLAN EN LITTENSERADIEL
Stichting Bibliotheken Mar en Fean, Bolsward

Als manager ben ik lid van het managementteam en eindverantwoordelijk voor de realisatie van de doelstellingen in mijn werkgebied (6 bibliotheekvestigingen in de gemeenten Súdwest-Fryslân (fusiegemeente) en Littenseradiel) op de volgende resultaatgebieden:

1. Strategie
2. Leiderschap (Formatie: 1100 uur (32 formatieplaatsen, 60 medewerkers)
3. Bedrijfsvoering
4. Ontwikkeling

Aantal uitgelichte activiteiten:
Leiden en begeleiden van 2 fusies in mijn werkgebied.
Leiden en begeleiden van 3 reorganisaties in mijn werkgebied.
Doorvoeren van gemeentelijke bezuinigingen in mijn werkgebied. (€ 400.000 structureel per jaar)
Onderhouden van intensieve contacten op lokaal, provinciaal en landelijk niveau.
Restyling en verbouwing van de bibliotheken in Sneek en Bolsward en de verbouwing Makkum tot de eerste retailbibliotheek in Friesland.
Meerdere ICT-projecten  resulterend in kostenbesparingen, efficiencyverbeteringen en verhoging van het serviceniveau.
Invoeren assortimentsverbeteringen.
Initiëren van en meewerken aan lokale, regionale en nationale samenwerkingsverbanden.
Adviseren op het gebied van de ontwikkeling van het (strategisch) beleid van de organisatie.
Verantwoordelijk voor integraal personeelsmanagement waaronder inzet personeel en functioneringsgesprekken.
Eindverantwoordelijk voor medewerkerstevredenheid en klanttevredenheid.

2011 – 2013
HOOFD KLANTCONTACT
Stichting Bibliotheken Súdwest Fryslân, Sneek

Omdat de organisatie behoefte heeft om zich verder te ontwikkelen als een vraaggerichte cultureel ondernemer, wordt in dat jaar de functie Hoofd Klantencontact geïntroduceerd.

Als Hoofd Klantcontact ben ik lid van het managementteam en eindverantwoordelijk voor het management van de sector Klantencontact (9 vestigingen binnen de gemeenten Súdwest-Fryslân en Gaasterlân-Sleat). Ik geef leiding aan de teams van de lokale vestigingen.

Het Hoofd Klantcontact is eindverantwoordelijk voor:

De organisatie, planning en ontwikkeling van de operationele, logistieke, financiële en personele processen en klantgerichte activiteiten binnen de vestigingen in het werkgebied.
De toegewezen budgetten.
Het personeelsmanagement.
Contacten met lokale en regionale overheden en instellingen.
Participeert in ontwikkeltrajecten in de lokale samenleving en op provinciaal niveau.
Het HRM- en het algemene marketingbeleid.
De kwaliteitszorg en de certificering van de vestigingen van BSWF.

 

 

 

Resumé

Nog even mijn belangrijkste kenmerken (niet helemáál in willekeurige volgorde)

Echtgenoot
Vader van twee
Gezelligheidsmens
Tekstschrijver
Fotograaf
Photoshopper / Beeldbewerker
Webadviseur
Blogger
Social Media
Tourfietser
Fryslân
Hollanner om Ynens
Sneek
Culinair
Scandinavië

Ervaring

Management
Veranderingsprocessen
Reorganisaties
Fusies
Verbouwingen en restylingen
Financiën
Personeel
(Coachend) leidinggeven
Personeelstevredenheidsonderzoeken
Kwaliteit en certificering
Retail
Klantsegmentatie
Klantgericht denken
Online ondernemen en social media
Klanttevredenheidsonderzoeken
Loyaliteitsactiviteiten
ICT
Facilitair management
Webdesign
Wordpress
Search Engine Optimization (SEO)
Adobe Photoshop
Adobe Lightroom
Adobe InDesign
Laaggeletterdheid
Taalstimulering