Beeldscherm kalibreren

In Studio Gert Jan Hermus wordt uitsluitend gewerkt met gekalibreerde beeldschermen. Voor mijn fotobewerkingen gebruik ik Eizo beeldschermen. Deze beeldschermen staan bekend om hun goede prestaties en het is inderdaad een genot om met dit scherm te werken. Maar hoe goed een monitor ook is, het verdient aanbeveling om het eens in de zoveel tijd te kalibreren. Of, met een ander woord, te ijken. Beeldschermkalibratie is onmisbaar voor een betrouwbare kleurweergave en zwarting.

Rood is rood en groen is groen

Ik vind kalibratie vooral belangrijk voor een consistente workflow. Want ik wil dat de kleuren die ik op mijn scherm zie overeenkomen met de standaard. Bijvoorbeeld: als ik een foto van een brandweerwagen bewerk, dan wil ik er zeker van zijn dat dat rood ook werkelijk rood is en dat het niet op het scherm van iemand anders oranje wordt weergegeven. Ander voorbeeld: hoe weet je zeker dat de huid van iemand die je geportretteerd hebt er op een afdruk ook goed uitziet en niet zo roze als een biggetje voor de dag komt? Dat moet je dus toetsen. En indien nodig corrigeren. Dan weet je in ieder geval zeker dat het niet aan jouw apparaat heeft gelegen als een foto verkeerd wordt getoond bij iemand anders. En dan weet je zeker dat je kleuren- of zwart-witfoto goed wordt afgedrukt.

beeldschermkalibratie kleurkalibratie
Mijn Spyder Pro 5 aan het werk. RGB en zwart, wit en grijstinten van het scherm worden in stappen gecontroleerd.- © Gert Jan Hermus

Beeldscherm kalibreren voor zwart-wit

Trouwens, kalibratie is niet alleen nodig voor het ijken van de kleuren. Ook voor de bewerking van zwart-witfoto’s is kalibratie onmisbaar. Toen ik mijn scherm voor de eerste keer gekalibreerd had, kwam ik tot de ontdekking dat ik een veel mooiere zwarting en een groter toonbereik kon produceren in mijn foto’s. Dat komt omdat vanaf dat moment het witpunt en het zwartpunt exact waren afgesteld. Mijn zwart-witwerk werd er beter van.

Twee beeldschermen

Als je net als ik met twee schermen tegelijkertijd werkt, dan wil je de kleuren, de kleurbalans en het contrast van die twee schermen op elkaar afstemmen. Dat komt het werkplezier ten goede. Ook daarvoor is kalibratie nodig.

Spyder Pro 5

Voor de kalibratie van mijn beeldschermen gebruik ik de Datacolor Spyder Pro 5. Die koppel je via een usb-kabel aan je computer. Vervolgens hang je het apparaat voor je beeldscherm. De bijbehorende software doorloopt automatisch een aantal stappen en maakt voor elk scherm een profiel aan. Dat profiel wordt opgeslagen op je computer en elke keer als je je computer opstart wordt het automatisch weer geladen. Dit is een hele betrouwbare manier om je beeldscherm te kalibreren. Zo werk je dus steeds met de voor jouw scherm(en) beste instellingen. De Spyder Pro 5 wordt niet meer verkocht, maar er zijn opvolgers voor dit type:

(update 2020)

Opvolger van de Datacolor Spyder Pro 5:

De Spyder X Pro

Met deze Spyder kun je op een eenvoudige manier je beeldscherm kalibreren.

spyder x pro kalibratie beeldscherm
Klik op de afbeelding.

Datacolor Spyder X Capture Pro

Met deze Spyder X set heb je kalibratie voor je beeldscherm en voor je camera in één.

spyder x capture pro kalibratie
Klik op de afbeelding.

Calibrite Display Plus HL

Beeldschermkalibratie voor professioneel gebruik:

Calibrite monitor kalibratie review
Klik op de afbeelding.

Let op!

Controleer altijd of het product dat je aanschaft past bij de apparatuur die je al hebt. Ik heb de berichten op mijn blog met zorg samengesteld. Maar het kan bijvoorbeeld voorkomen dat specificaties op de website van de aanbieder in de loop van de tijd worden aangepast.

Meer weten?

Bekijk mijn andere blogartikelen

Wil je een fotocursus, een workshop of een privéles volgen?

Bekijk hier mijn totale cursusaanbod!

Geef een reactie

error: